روزنامه اتریشی کلاینه سایتونگ مصاحبه ای با آقای بسام تیبی اسلام شناس آلمانی وسوری تبار در مورد اسلام در اروپا و چگونگی همزیستی انجام داده است که بشرح زیر میباشد:
اروپایی با آرامش و صلح بدون توافق در باره ارزش های اسلامی وبدون اروپایی شدن اسلام نمی تواند وجود داشته باشد. این امر مستلزم درک مشترک، تقدم عقل بر هرگونه وحی دینی است. در زمانی که افکار وحشی می شوند همانطور که فیلسوف فرانسوی ، آلن فینکیل کراوت در مورد اسلام می گوید که این پدیده یک "شکست اندیشه" است، این بدان معناست که هنگام صحبت در مورد اسلام ، وارد یک منطقه مین گذاری شده می شوید.
بایستی بگویم که در روح زمانه (Zeitgeist) ترکیبی از تفکر غیر منطقی ، پسا واقعیتی و محکومیت تفکر منطقی به عنوان بیان "افکار ناراحت کننده" ، محکومیت انتقاد روشنگرانه از دین به عنوان اسلام هراسی و ایدئولوژی اخلاقی کردن به جای اخلاق مسئولیت پذیری وآخرین آن اجرای خودسانسوری به عنوان تمرین درستی سیاسی حکمفرما می باشد. قبل از این که وارد بحث شوم ، باید اقرار کنم که من مخالف این روح زمانه هستم و آن را به توتالیتاریسم متهم می کنم. من متعهد به روش تحقیق بر اساس احتمالات ماکس وبر در مورد واقعیت ها به عنوان یک عینیت جامعه شناختی هستم. واقعیت هایی که من استفاده می کنم هم به تاریخ و هم به زمان حال مربوط است.
در این زمینه ، به نظر من مسئله جهان بینی اسلامی نیز اساسی است اما باید دانست که از نظر تاریخی و جهان بینی ، مسلمانان جهان را به "دارالاسلام / خانه اسلام" و باقی مانده را غیر اسلامی که اروپا به آن تعلق دارد تقسیم می کنند و به این باقی مانده کافران و بی ایمانان هم اتلاق شده است. پروژه صلح اسلامی هدف اسلام سازی جهان را دنبال می کند (این یک فرض اسلام هراسی نیست ، بلکه صرفاً اعتقادی اسلامی است). در پشت این معادله "دارالاسلام / خانه اسلام" با "دارالسلام / خانه صلح" جهان بینی اسلامی قرار دارد که صلح جهانی را فقط تحت سلطه اسلامی امکان پذیر می بیند.
این جهان بینی در چهارده قرن گذشته هرگز مورد بازنگری قرار نگرفته است. مسلمانانی که در اروپا زندگی می کنند اولین کسانی هستند که برای اصلاح این جهان بینی در چارچوب پذیرش کثرت گرایی با چالش روبرو شده اند. در گذشته ، مسلمانان دو بار به عنوان جنگجویان جهاد به اروپا آمدند ، امروز آنها به عنوان بخشی از "هجرت/ مهاجرت" با آرامش می آیند. در سال ۷۱۱ میلادی آنها به عنوان فاتحان به اسپانیا آمدند و دوباره در سال ۱۴۵۳ به قسطنطنیه (استانبول فعلی) و سپس به بالکان آمدند.
برخلاف آن زمان ، تسخیر امروز بدون خشونت ، با استناد به حقوق اقلیت ها و "سیاست هویت" در تصاحب فوق العاده دموکراسی و حقوق بین الملل صورت می گیرد ، هر دو این واژه ها اروپایی هستند ، اسلامی نیستند اما می توانند ابزاری شوند.
این مشاهدات را می توان با گزارشی در ۲۱ مه ۲۰۱۹ در "نیویورک تایمز" در مورد اسلام در انگلیس نشان داد که برای درک این مفاهیم نیاز به اطلاعات زیر است:
پیامبر در سال ۶۲۲ از مکه به مدینه مهاجرت کرد تا اسلام را گسترش دهد. این مهاجرت هجرت نامیده می شود و قرآن آن را به عنوان وظیفه گسترش اسلام ذکر کرده است. امروزه هم مسلمانان دیندار و هم اسلام گرایان در اروپا این کار را به عنوان "مهاجرین از بعد اسلامی " انجام می دهند.
بر اساس گزارشی در نیویورک تایمز ، این نام یک جنبش ستیزه جویانه در انگلیس است ، گروه مبارز بومی المهاجرون. طبق نوشته های نیویرک تایمز ، هدف آنها از بین بردن دموکراسی در کشور و ایجاد خلافت اسلامی طبق قوانین شرع است.
طبق تجزیه و تحلیل مرکز تحقیقات پیو در واشنگتن به دلیل مهاجرت و فرهنگ استقبال نسبت مسلمانان جمعیت مسلمانان در آلمان "از ۶.۱ درصد در ۲۰۱۶ به ۲۰ درصد در ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت". آن یورو اسلام یک چشم انداز از یک اسلام اروپایی است ، همانطور که من تصور می کنم این بر اساس الگوی آفریقایی شدن اسلام و انطباق اسلام با فرهنگ های جنوب شرقی آسیا باشد. من در چهل سال گذشته هر دو را در سنگال و اندونزی مشاهده کردم و آنها را به عنوان الگو برای اروپا مطالعه کرده ام. در پایان اسلام واحد فقط به عنوان یک جهان بینی وجود دارد ، اما در واقعیت وجود خارجی ندارد.
لازم به ذکر است که بسام تیبی متولد ۴ آوریل ۱۹۴۴ دکترای علوم سیاسی داشته و آلمانی دارد می باشد که اصالت سوری دارد و در شهر دمشق در یک خانواده مسلمان سنی متولد شده است. او از سال ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۰۹ استاد دانشگاه در شهر جرج آگوست گوتینگن در رشته علوم سیاسی تدریس کرده است. وی علاوه بر استادی در گوتینگن به عنوان یک محقق مدعو و همکار تحقیقاتی در دانشگاه هاروارد) ۱۹۸۲-۱۹۹۳) مشغول به کار بوده است ودر حال حاضر به عنوان کارشناس کشور های خاور میانه و علوم اسلامی در رسانه های آلمانی زبان فعالیت دارد.
منبع:
نظر شما